Czytanie dzieciom na głos może być cenne dla interakcji i rozwoju. Naukowcy odkryli, że dzieci i rodzice mówili więcej o tym, co wydarzyło się w książce, kiedy czytali książki drukowane, niż kiedy czytali książki elektroniczne.
Książki drukowane
Jest to zgodne z badaniem opublikowanym w czasopiśmie Pediatrics w kwietniu 2019 roku. Od samego początku wiadomo, że czytanie dzieciom na głos może mieć pozytywny wpływ na rozwój dziecka. Promuje między innymi przyjemność czytania, wiedzę o dziecku i może wzmocnić więź między rodzicami a dziećmi. Dziś istnieją zarówno książki cyfrowe, jak i drukowane. Między innymi możesz czytać książki na różnych typach tabletów, z efektami dźwiękowymi lub bez nich, a także czytać książki drukowane.
Poprzednie badania wykazały, że rodzice i przedszkolaki mniej mówią o tym, co czytają, gdy czytają e-booki, niż kiedy czytają tradycyjne książki. Sposób interakcji rodziców i małych dzieci z dostępnymi książkami na różnych tabletach nie był wcześniej badany. Autorzy badania chcieli przyjrzeć się temu bliżej.
Czytanie dzieciom na głos
Uczestnikami badania było 37 grup z matką lub ojcem i jednym dzieckiem. Zostali sfilmowani podczas wspólnego czytania książki. Wszystkie grupy czytają trzy książki: książkę elektroniczną bez efektu dźwiękowego, książkę elektroniczną z efektem dźwiękowym oraz tradycyjną książkę.
Autorzy stwierdzili, że rodzice czytają w sposób, który bardziej zachęca do rozmowy z dzieckiem, i rozmawiają z nim bardziej, gdy czytają książki drukowane, niż kiedy czytają książki elektroniczne. Dzieci mówiły więcej o tym, co się wydarzyło w książce, a interakcja z rodzicami była lepsza, gdy czytali książki drukowane.
Badacze doszli do wniosku, że rodzice i dzieci mniej rozmawiali ze sobą podczas czytania książek elektronicznych oraz że współpraca była wówczas niższa. Przyszłe badania powinny zbadać, czy istnieją konkretne aspekty projektowania e-booków, które mogą poprawić interakcję między dziećmi a rodzicami.