Chyba każdy opiekun zna sytuację, w której do domu przychodzą goście i przynoszą dziecku zabawkę z taniego plastiku. Bardzo często będzie ona w krótkim czasie zniszczona, a może też stanowić zagrożenie dla samego malucha, na przykład z powodu ostrych krawędzi. Odpowiedzialne wybieranie zabawek pozwala zaoszczędzić nerwów, czasu, a często również funduszy. Oto kilka praktycznych porad.
Mniej zawsze znaczy więcej
Istnieje wiele powodów, dla których nie należy kupować dziecku zbyt wielu zabawek, a jeśli jest ich sporo – schować tymczasowo część w niewidoczne miejsce. Przede wszystkim chodzi o nadmiar bodźców, który szczególnie u dzieci wrażliwych albo młodszych może objawiać się marudzeniem, rozdrażnieniem i poirytowaniem. Dzieci często nie wiedzą, jaką zabawkę wybrać do zabawy, co powoduje w nich rosnącą frustrację. Nie potrafią też tak dobrze jak dorośli radzić sobie z emocjami, dlatego nadmiar zabawek nigdy nie jest wskazany.
Co więc warto kupować? Dobrze jest rozszerzać kolekcje, które dziecko lubi, zwłaszcza stosownie do wieku. W ten sposób można wybrać na przykład klocki z oferty klocki.edu.pl – najpierw niewielki zestaw startowy, a potem dodatkowe komplety pozwalające na zwiększenie ilości akcesoriów. Znajomym i rodzinie warto podpowiedzieć, czym dziecko się bawi – może akurat pomogą rozszerzyć kolekcję o nowe elementy?
Dziecięce preferencje a rzeczywistość
Chyba każde dziecko, jeśli zostałoby zapytane, jaką zabawkę chce, wybrałoby tą największą, najbardziej kolorową czy najgłośniejszą. Niestety, z tymi cechami nie idzie w parze jakość, a często też późniejsza ochota na zabawę. Wiele dziecięcych przedmiotów jest też irytujących dla rodziców – na przykład te grające. Dobrze podczas wyboru kierować się preferencjami dziecka, ale jednocześnie nauczyć go rozsądnego wybierania własnych zabawek. Jak tego dokonać?
Warto po prostu pozwolić – w ramach możliwości – uczestniczyć dziecku w zakupie. Przed nim przedstawić kilka wybranych przed opiekunów propozycji, które mogą dziecko zainteresować na przykład z uwagi na sposób zabaw, wygląd zabawek albo linię tematyczną, która znajduje się w kręgu dziecięcych fascynacji. Przedstawienie dziecku zalet i wad zabawek będzie dla niego nauką, ale jednocześnie pokaże, że jego zdanie jest ważne i się liczy.
Postaw na zabawki edukacyjne
Czym jednak są zabawki edukacyjne? Termin ten często jest nadużywany, zwłaszcza w przypadku zabawek interaktywnych, które niekoniecznie uczą czegoś więcej niż przyciskanie guzików. Dobra zabawka edukacyjna rozwija dziecko na wielu polach, na przykład tak jak klocki dostępne w klocki.edu.pl. Pozwalają one rozwijać motorykę małą, usprawniają koordynację ręka-oko, uczą dziecko związków przyczynowo-skutkowych, a także pozytywnie wpływają na rozwój wyobraźni. Zależnie od wybranego rodzaju mogą dodatkowo rozwijać inne umiejętności i stanowić świetny wstęp do nauki szkolnej.
Wybierając tego rodzaju zabawki staraj się kierować wiekiem dziecka, ale również jego możliwościami. Jeśli maluch jest rozwinięty ponad wiek, nie kupuj mu zabawki, którą szybko się znudzi. Jeżeli z kolei jego dokonania nie są tak imponujące, nie wybieraj przedmiotów, które spowodują u niego frustrację wywołaną zbyt dużymi wymaganiami, a zbyt małymi umiejętnościami.
Materiał jest ważny
Na koniec warto wspomnieć jeszcze o jednej istotnej rzeczy: materiale, z którego wykonana jest zabawka. Powinien być on dopasowany do wieku dziecka, jego zachowania, a także tego, czy zabawa będzie samodzielna, czy pod okiem rodzica. Z tego powodu kulki magnetyczne nie są polecane dla małych dzieci, bo mogą być groźne po połknięciu, ale zastąpią je świetnie klocki magnetyczne z oferty klocki.edu.pl. Mają większe rozmiary, a więc nie dostaną się do układu pokarmowego dziecka, a przy tym umożliwiają świetną zabawę na podobnych jak kulki zasadach.
Bez względu na wybierany materiał dobrze jest sprawdzić, czy zabawki mają stosowny certyfikat. W przypadku rzeczy dla dzieci poniżej 3 roku życia powinien on dopuszczać możliwość wzięcia zabawki do buzi, czyli musi zapobiegać zatruciu i wspomnianemu ryzyko zakrztuszenia czy połknięcia elementu.